МОМЕНТ ВИНИКНЕННЯ БЮДЖЕТНОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ З ВІДШКОДУВАННЯ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ У ПРОЦЕДУРІ СУДОВОГО ОСКАРЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33244/2617-4154-4(17)-2024-94-103Ключові слова:
податок на додану вартість, податковий спір, бюджетне відшкодування, бюджетна заборгованість, пеня, судове оскарження, адміністративна справа, право на справедливий судАнотація
У статті аналізуються проблемні питання, пов’язані зі здійсненням бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Особлива увага приділена механізму узгодження відповідних сум, який залежить від багатьох чинників і, зокрема, результатів проведення податкової перевірки наявності законних підстав для повернення платнику бюджетного відшкодування.
Розкрито поняття «судове оскарження» в разі прийняття податкового повідомлення-рішення про відмову в наданні бюджетного відшкодування та з’ясовано, коли саме контролювальний орган зобов’язаний вчинити дії щодо повернення заявленої до відшкодування суми податку, якщо адміністративну справу вирішено на користь платника.
Спростовано тезу, згідно з якою ініціювання касаційного перегляду вказаної справи автоматично продовжує процедуру судового оскарження та свідчить про неузгодженість бюджетного відшкодування, а тому звільняє від обов’язку щодо вжиття контролювальним органом необхідних заходів для здійснення бюджетного відшкодування.
Встановлено момент виникнення заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість та визначено темпоральні межі нарахування компенсації за її несвоєчасну виплату.
На основі аналізу норм чинного податкового законодавства та актуальної судової практики у спорах цієї категорії доведено, що невідшкодовані суми податку на додану вартість набувають статус бюджетної заборгованості лише після узгодження заявлених до повернення сум податку, а право платника вимагати стягнення з державного бюджету пені на суму несвоєчасно відшкодованої бюджетної заборгованості обмежується датою її повного погашення та строками звернення до суду.